"SÖNDAGSJAZZEN" (OERHÖRT, BE BOP
SPOKEN HERE, JAZZ-Å-DU, JESSES JAZZBAR)
Jag ska genast säga att benämningen "Söndagsjazzen" är min egen och
inte det officiella namnet, mycket för att det bestod av fyra
jazzprogram som samsades en söndag i veckan. På söndagkvällarna i P3 i
slutet av 80-talet så var det jazzfest för oss freaks. Och för mig som
1987 var nyblivet jazzfreak så var det himmelriket. Man varvade alltså
fyra program i månaden, ett varje söndag, som alla hade olika
inriktningar. Månaden började med Gunnar Lindkvist i "Oerhört", som
specialiserade sig på mer modern jazz och jazz av hardbopslaget (typ
Jazz Messengers). Det programmet var den av de fyra jag gillade minst
eftersom modern jazz aldrig riktigt varit min grej.
Den andra söndagen i månaden var vikt för "Be
bop spoken here" med Börje Räftegård, som spelade bebopjazz (typ
Charlie Parker, Dizzy Gillespie). Räftegård var populär bland oss
jazzfreaks eftersom han var väldigt kunnig och hade hittat sin nisch.
Han avslutade varje program med att säga:
"Lev väl till kropp och själ!"
Varpå han spelade en version av klassiska låten "Body and soul".
Söndagen efter var det dags för ett program
med det vitsiga namnet "Jazz-å-du" där Inge Dahl och Jan Olsson spelade
sina jazzfavoriter. Bägge lyfte ett program som dominerades av lite
modernare jazz genom att vara lite småroliga och låta som två äldre
varianter av "Metropols" Niklas Levy och Ingvar Storm.
Så, sista söndagen i månaden, var det "Jesses
Jazzbar", som var mitt absoluta favoritprogram. Jens Lindgren hette
trombonisten som spelade äldre jazz, mest dixielandjazz (Louis
Armstrong, Bix Biederbecke o s v). Programmet hade mottot att man
spelade "god årgångsjazz". Jazzbaren hade just en bar som ljudkuliss
och Jesse Lindgren var en bra och rolig programledare som med glimten i
ögat låtsades sitta i en bar och ta emot publikens önskningar eftersom
"Jazzbaren" också var ett önskeprogram. Varje vecka hade man speciella
avdelningar som hette "Månadens barpianist" (där man alltså spelade en
solopianist) eller "Månadens kuriosakammare", där man spelade lite udda
jazz från udda ställen i världen. Titt som tätt hade man också
temaprogram i en speciel inriktning, som engelsk jazz, showmusiker
eller annat. Jag spelade in varje program av Jazzbaren som gick
mellan hösten 1987 till dess nedläggning 1991. Jag gillade Jesse
Lindgren som programledare och jag gillade "baren" eftersom det var det
program som spelade den äldsta jazzen. Ett roligt och udda jazzprogram
som spelade klassisk jazzmusik.
Därför blev jag också minst sagt bestört när jag på våren 1991 fick
höra att P3 nu skulle lägga ner dessa fyra program. Den officiella
anledningen hette att alla programledarna, utom Inge Dahl, var
frilansare och hade ingen anställning på SR. Istället sändes ett
liveprogram betitlat "One More Time" där man spelade modern
fusionjazz.
Inge Dahl var dock en av svensk jazz största
krafter och kämpar och slogs med näbbar och klor i Sveriges Radios
korridårer för att få dessa program tillbaka, som ju var populära bland
oss freaks. Och det lyckades och under några lyckliga månader på hösten
gick de fyra programmen igen. Men i november 1991 avled Inge Dahl och
SR hyllade honom genom att ta tillfället i akt och slutligen lägga
locket på alla fyra programmen och lägga ner dem för gott. Istället
sändes nu inget jazzprogram på söndagarna utan "Smokerings" fick ensam
ta hand om den äldre jazzen under några år. Jag minns att jag var
ursinnig på SR och tycker än idag att det var mygelspel från SRs sida.
Det hade varit enklare att säga rakt ut:
"Vi ska föryngra Sveriges Radio. Vi har inte användning för
söndagsjazzen mer!"
Än att hitta på bortförklaringar och på ett snuskigt sätt utnyttja en
medarbetares död till att skrota hans kamp.
Nå, dessa fyra program, Oerhört, Be bop
spoken here, Jazz-å-du och Jesse Jazzbar är saknade idag. Minnen
från den tid då vi jazzälskare hade party framför radion varje söndag.
Klippet är Jelly Roll Mortons Red Hot Peppers och "Kansas
city stomps", som var signatur till Jesses Jazzbar.