Det var på 60-talet
som Sveriges Radio kom på att radion aldrig skulle vara tyst utan låta
på nätterna också. På den tiden skulle programmen vara mer
innehållsrika och man hade aktualitetsmagasin mitt i natten. Men efter
intriger och gräl så lades den redaktion som jobbade med detta ner och
programmet fick det utseende man är mer van vid, ett melodiradioprogram
som gick hela natten lång med programledare som försökte låta musiken
tala, men som ändå gjorde sitt bästa för att mellan låtarna ändå låta
så mysigt lågmälda och trevliga som möjligt. Under slutet av 80-talet
så till kom programinslaget "Stjärnornas musik" som pågick de första
två timmarna som skulle vara mer inriktad på nyare och mer samtida
musik. Sen blev det efter klockan 03 även en önskedel kallad
"Nattönskningen". Signaturen till "Stjärnornas musik" får väl anses ha
en av Sveriges Radios bästa och mest passande radiosignaturer genom
åren, Paris France Transits "Paris France". Ändå kan man säga att
nattradion har kännetäcknats som den tiden på dygnet då Sveriges Radio
spelar sånt som aldrig annars kommer fram i etern och musiken är ändå
oftast anpassad för natten med mer lugnare musik.
Mest kända Nattradiosändningen är förstås natten mot 1 mars 1986 då
hela programmet bröts för att nyheten om Olof Palmes mord kablades ut.
Därefter började Sveriges Radio med att ha nyhetssändningar varje timme
även nattetid. Oftast är det Sveriges Radios eget folk som sänder och
bland de som sänt ett antal gånger under natten finns folk som Gry
Forsell, Pekka Heino, Pär "Rockbox" Fontander, Gunnar "Kulan"
Kugelberg, Alicia Lundberg, Marika Rennerfeldt, Staffan Schmidt (som
sände Palmemords-natten) och
Rolf Arsenius samt en stor hög av de som agerat hallåor i radion under
åren.
2000 ersattes Nattradion av programmet Nattliv som till skillnad mot
föregångaren har mer intervjuer, stoj, tävlingar och annat.
1999 så var jag på ett antagningsprov till en folkhögskola i Kaggeholm
utanför Stockholm. Där träffade jag en kille som älskade att höra
Nattradion just för att det kändes som om det bara var han i hela
Sverige som lyssnade och lite så var det nog för en del av dom som
lyssnade på programmet på nätterna och även för mig. Nattliv, som går
idag, är jag inte alls lika intresserad av, främst förstås för att
musiken som spelas i radion idag är ointressant, men även för att jag
hellre vill ha det lugna i natten. Det var nåt speciellt över
Nattradion med stämningen och den lågmälda klangen i programmet och det
faktum att det sändes i en spännande tid på dygnet då en väldigt liten
utvald skara lyssnade.